Näkökulma
* Etusivu | Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy | Uusi Näkökulma
Näkökulman arkisto  »  Näkökulma  »  Tori  »  Aihe: Monikulttuurisuus vai kulttuurinen integraatio?
Sivuja: 1 ... 40 41 [42] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Monikulttuurisuus vai kulttuurinen integraatio?  (Luettu 34679 kertaa)
aframomummelegueta
Vieras
« Vastaus #1025 : 16.02.08. klo 16:57:36 »

Keitä ovat meikäläiset?

Olen käsittänyt, että kioskinpitämisen ohessa, luet itsesi ns. suomalaisiin. Et siis olekaan suomalainen; pyydän anteeksi, että olen käsittänyt väärin.
repardpo
Vieras
« Vastaus #1026 : 16.02.08. klo 17:35:50 »

Luullakseni tarkoitit venäläisilläsi meitä ryssiä.

Varmaankin. Ludvigin parempi puolisko piikoi Talvipalatsissa.
Filho
Vieras
« Vastaus #1027 : 16.02.08. klo 17:54:04 »

Tuossa lauseessa ei kyllä ollut tolkun häivää. En siis yritäkään tulkita sitä, vaan täsmennän omaa kantaani.

Tarkoitin, että etnisyyteen perustuvaa ei-pitämistä voidaan paheksua, vaikka ihmisiä ei pakotettaisi pitämään kenestäkään. Oikeastaan tuo pitää/ei-pidä-kategorisointi on muutenkin vähän hassu; ikään kuin ei olisi olemassa mitään 'ei kiinnosta'-kategoriaa, johon mielestäni esimerkiksi järkevien ihmisten lähtökohdat toisen etnisyydestä menevät. Ihonvärillä ei ole mitään merkitystä ihmisestä pitämisessä tai ei-pitämisessä. Kuulostaako ihan kauhealta?

Irrationaalia ei-pitämistä voidaan vähentää sivistystyöllä, sitä ei voida vähentää pakkolaeilla.

Kukaan ei ole ehdottanut mitään pakkolakeja. Sivistämisestä sen sijaan on puhuttu.

Tekeekö Pauli kenellekään pahaa hakiessaan Paulaa tanssiin tai palkatessaan Paavon firmaansa? Mielestäni ei tee, oli Paulin valintaperuste sitten ihan mikä tahansa, koska kenellekään ei koidu Paulin valinnoista mitään harmia.

Jos Pauli jättää rasisminsa vuoksi palkkaamatta Yousufin, Mohamedin ja Ahmedin, niin kyllä siinä minun mielestäni koituu haittaa; em. henkilöt eivät työllisty, koska työnantaja on rasisti. Aivan saman voisi esittää esimerkiksi naistyöntekijöistä, joiden tapauksessa argumenttisi sanoisi, että 'aivan sama vaikka Esko ei palkkaa yhtään naista. Ei siitä mitään haittaa koidu'. Tuo, mihin annat oikeuden, on muuten de facto syrjintää.

Mutta jos on tekemässä hyvää ja suuntaa sen hyvän etnisyyden perusteella, se ei ole rasismia eikä siitä voida tuomita. Miksi pitäisi syyllistää siitä, että tekee jotain hyvää?

Tätä en oikein ymmärrä. Tarkoitatko, että Eskoa ei voi tuomita rasismista, koska hän takaa maitonaamoille duunia? Erittäin omituinen näkemys mielestäni.

Miksi kuvittelet, ettei isänmaallisissa kodeissa puhuttaisi välittämisestä ja suvaitsevaisuudesta? Ikäänkuin isänmaallisuus ja suvaitsevaisuus muka olisivat toisensa poissulkevia optioita.

Valittavan usein näin tuntuu kuitenkin olevan. Ainakin "suvaitsevaisuus" rajoitetaan tiiviisti omaan "kulttuuripiiriin".

Toki on niin, että monet syrjintärikokset ovat vaikeita näyttää toteen. Pitäisikö näyttökynnystä alentaa? Riittäisikö pelkkä syrjityn todistus tai vähemmistövaltuutetun lausunto?

Ehkäpä paras tulevaisuus seuraisi edelleen siitä, että opetettaisiin (edes) lapsillemme ihmisiin suhtautumista.

Nostan esiin vallitsevan monikulttuurisen sekamelskan.

Mitähän tämä nyt sitten taas oikein tarkoittaa? Ei mitään, epäilen.
2411
Vieras
« Vastaus #1028 : 16.02.08. klo 18:01:07 »

Keitä ovat meikäläiset?

Olen käsittänyt, että kioskinpitämisen ohessa, luet itsesi ns. suomalaisiin. Et siis olekaan suomalainen; pyydän anteeksi, että olen käsittänyt väärin.

Olet käsittänyt väärin. Se kai kuuluu virkaasi.
aframomummelegueta
Vieras
« Vastaus #1029 : 16.02.08. klo 18:08:03 »

Ahaa. Olet siis ns. suomalainen ja niin ollen yksi niistä, jotka ryssittelevät meitä.
repardpo
Vieras
« Vastaus #1030 : 16.02.08. klo 18:35:50 »

Mutta jos on tekemässä hyvää ja suuntaa sen hyvän etnisyyden perusteella, se ei ole rasismia eikä siitä voida tuomita.

Tarkoitatko nyt, että hyväntekeväisyys vain ja ainoastaan etnisistä syistä ei olisi rasismia? Esimerkiksi siis jos sattuisit paikalle sivullisena auttamaan kun hukkuvia nostetaan tulvasta ja toimisit "luontaisten" käyttäytymisdispositioidesi mukaisesti kiskomalla vedestä vain vaaleahiuksisia lapsia?
2411
Vieras
« Vastaus #1031 : 16.02.08. klo 18:57:13 »

Ahaa. Olet siis ns. suomalainen ja niin ollen yksi niistä, jotka ryssittelevät meitä.

aframomummelegueta
Vieras
« Vastaus #1032 : 16.02.08. klo 19:06:10 »

Päätä nyt: joko olet suomalainen tai et ole.
2411
Vieras
« Vastaus #1033 : 17.02.08. klo 08:46:02 »

Päätä nyt: joko olet suomalainen tai et ole.

Määrittele suomalainen.

Lisätty:
Jos vastaan olevani vaikkapa suomalainen, kuvittelet minun väittävän että olen jotain sellaista mitä sinä kuvittelet suomalaisuuden olevan. Vastatakseni siis oikein, haluan kuulla mitä suomalaisuus sinun mielestäsi on.
« Viimeksi muokattu: 17.02.08. klo 10:17:35 kirjoittanut 2411 »
Hagbard
Vieras
« Vastaus #1034 : 24.02.08. klo 18:07:48 »

Jos Pauli jättää rasisminsa vuoksi palkkaamatta Yousufin, Mohamedin ja Ahmedin, niin kyllä siinä minun mielestäni koituu haittaa; em. henkilöt eivät työllisty, koska työnantaja on rasisti.

Ei ole mitenkään toteen näytetty, että tämä kyseinen Pauli olisi rasisti. Jos hänellä on mahdollisuus tehdä jotain hyvää (=tarjota työpaikka jollekulle), niin miksi hän ei saisi valita siihen haluamaansa henkilöä ilman että joku tulee syyllistämään häntä rasistiksi? Rasismi on sitä, että tehdään pahaa erirotuisille, rasismi ei ole sitä, että tehdään hyvää samanrotuisille.

Lainaus
Tätä en oikein ymmärrä. Tarkoitatko, että Eskoa ei voi tuomita rasismista, koska hän takaa maitonaamoille duunia?

Ei voida tuomita, koska hän ei syrji (=evää laillisia tai ihmisoikeuksia). Eskon palkkaamaksi tuleminen ei ole mikään yleinen ihmisoikeus eikä lailla turvattu kansalaisoikeus.
Lainaus
Miksi kuvittelet, ettei isänmaallisissa kodeissa puhuttaisi välittämisestä ja suvaitsevaisuudesta? Ikäänkuin isänmaallisuus ja suvaitsevaisuus muka olisivat toisensa poissulkevia optioita.
Valittavan usein näin tuntuu kuitenkin olevan. Ainakin "suvaitsevaisuus" rajoitetaan tiiviisti omaan "kulttuuripiiriin".

Omituinen käsitys.

Lainaus
Nostan esiin vallitsevan monikulttuurisen sekamelskan.
Mitähän tämä nyt sitten taas oikein tarkoittaa? Ei mitään, epäilen.

Tarkoittaa sitä, että sinä olet se, joka aina nostaa esiin sen "ein Volk" -höpinän, en minä.
Sivuja: 1 ... 40 41 [42] | Siirry ylös Tulostusversio 
Näkökulman arkisto  »  Näkökulma  »  Tori  »  Aihe: Monikulttuurisuus vai kulttuurinen integraatio?
Siirry: