Näkökulma
Uutiset: Tämä foorumi on arkistoitu. Uusi keskustelualue löytyy täältä: http://nakokulma.net
* Etusivu | Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy | Uusi Näkökulma
Näkökulman arkisto  »  Näkökulma  »  Kamari  »  Aihe: Kauneusleikkaukset
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kauneusleikkaukset  (Luettu 7460 kertaa)
Amie
Vieras
« Vastaus #25 : 26.09.04. klo 17:32:38 »

Picture it.
Kaksi viimeisen päälle leikattua, stailattua ja modattua ihmistä löytää toisensa (sehän siinä oli tarkoituksena, right?) .. mutta jos arvomaailma on noin pinnallinen, niin mahtaa olla jonkinsuuruinen pettymys etteivät ne uudet, parannellut ominaisuudet periydykään sellaisenaan jälkikasvulle..

A.
« Viimeksi muokattu: 26.09.04. klo 17:34:52 kirjoittanut Amie »
Aleksi
Vieras
« Vastaus #26 : 26.09.04. klo 20:31:58 »

Mihin moralisointinne kohdistuu ja mitkä ovat argumentit?

Ehkä vähän turhauttavaa kun aluksi esittää pitkälti argumentteja miksi kauneusleikkaukset eivät edusta hyvää makua, niin sitten joku kysyy tuollaista. Minulla ei itselläni ole mitään tarvetta kauneusleikkaukseen, joten en voi arvostaa sitä, että rumat tulevat kauniiksi ja siten alentavat synnynäisen kauneuden arvoa. Tietysti jos olisin ruma, niin ehkä sitten olisin kaunainen ja kostonhimoinen kauniita ihmisiä kohtaan, kenties sanoisin, että ei se kauneus vaan se älykkyys...?
ok
Vieras
« Vastaus #27 : 27.09.04. klo 06:52:42 »

Picture it.
Kaksi viimeisen päälle leikattua, stailattua ja modattua ihmistä löytää toisensa (sehän siinä oli tarkoituksena, right?) .. mutta jos arvomaailma on noin pinnallinen, niin mahtaa olla jonkinsuuruinen pettymys etteivät ne uudet, parannellut ominaisuudet periydykään sellaisenaan jälkikasvulle..

A.

Hauska huomio :)
Syntyy varmaan rumia ankanpoikasia tai naapurin näköisiä jälkeläisiä..

Oman käsitykseni mukaan ”kauniit ihmiset” ovat myös herkemmin menossa kauneusleikkaukseen.
Lisäksi sieltä haetaan ehkä sitä menetettyä kauneutta.

Itse en menisi, koska olen tähän ikään asti kestänyt oman näköisenä. Vaikka ikää tulee ja rupsahtamistakin kai, alan olla enemmän sinut ulkonäkönikin kanssa mitä vanhemmaksi tulen.. suoraan verrannollista minusta henkisen kypsymisen kanssa.
Kauneus on nimenomaan siis korvienvälissä.

Ulkonäkö ja kauneus on niin suhteellinen käsite.
Ilmekin muuttaa sitä; hymyilevä on kaunis aina ja sisäinen hyväolo näkyy kehossa.
Xantippa
Vieras
« Vastaus #28 : 27.09.04. klo 10:18:37 »

Nyt on sanottava, että ensimmäistä kertaa kuulen tälläisen

Lainaus
Ehkä vähän turhauttavaa kun aluksi esittää pitkälti argumentteja miksi kauneusleikkaukset eivät edusta hyvää makua, niin sitten joku kysyy tuollaista. Minulla ei itselläni ole mitään tarvetta kauneusleikkaukseen, joten en voi arvostaa sitä, että rumat tulevat kauniiksi ja siten alentavat synnynäisen kauneuden arvoa. Tietysti jos olisin ruma, niin ehkä sitten olisin kaunainen ja kostonhimoinen kauniita ihmisiä kohtaan, kenties sanoisin, että ei se kauneus vaan se älykkyys...?

perustelun...ja miettimään jäin, onko tämä nyt sitä sarkasmia tai ironiaa - vai onko Aleksi ihan tosissaan ?

Sen vuoksi kun ei tiedä, niin ei meinaa oikein uskaltautua vastaamaan...ettei mene ihan hakoteille omassa tyylilajissaan.

Jos nyt kuitenkin leikin päältä kuvittelen, että edellä mainittu olisi ns. tosissaan sanottu, niin sanoisin vastineeksi, että synnynnäisen kauneuden arvoa ei voi alentaa. Siitä yksinkertaisesta syystä, että se on niin linkitetty älykkyyteen, että mikään leikkaus ei voi sitä lisätä eikä poistaa.

T: Xante
Hummiki Sannami
Vieras
« Vastaus #29 : 27.09.04. klo 10:40:25 »

Tarkoitan sitä, että nyt tehdään näitä ns. kauneusleikkauksia, jotta kaikki normista ulkonäöltään poikkeavat saadaan juuri sen näköisiksi, mitä enemmistön tämänhetkinen kauneuskäsitys edellyttää.

Näin ei tietenkään ole, jos henkilö todella haluaa leikkauttaa itsestään kauniin, eikä vain jonkin normin mukaisen. Eikä millään aikakaudella ole niin tarkkoja kauneuskäsityksiä, että ihmisellä olisi vain yksi mahdollinen kaunis olomuoto. Minä olen nähnyt hyvinkin erinäköisiä kauniita ihmisiä, vaikka kaikki olivatkin hoikkia, mikä on kai tämän ajan yleinen kauneusihanne, ainakin naisilla.

Minulla ei itselläni ole mitään tarvetta kauneusleikkaukseen, joten en voi arvostaa sitä, että rumat tulevat kauniiksi ja siten alentavat synnynäisen kauneuden arvoa.

Minullakaan ei ole mitään tarvetta kauneusleikkauksiin, itseasiassa tarvitsisin vähän rumennusta etten joka aamu takertuisi peilin eteen ihastelemaan. Mutta jokatapauksessa synnynnäisellä kauneudella ei ole minulle mitään merkitystä, kunhan ihmiset vain ovat kauniita katsella. Parinetsinnässä kiinnitän tietysti enemmän huomiota siihen sisäiseen kauneuteen (ja synnynnäiseen mahdollisen jälkikasvun suunnittelussa), mutta ulkoisesti rumat ihmiset karsin jo kättelyssä. Jos en löydä niin ulkoisesti kuin sisäisestikin kaunista ihmistä, niin mieluummin olen yksin peilikuvani kanssa. Enkä itseasiassa usko, että ihminen, joka ei pidä huolta ulkoisesta kauneudestaan, voisi olla kovin kaunis sisältäkään.
Kaino
Vieras
« Vastaus #30 : 27.09.04. klo 14:31:47 »

Näin ei tietenkään ole, jos henkilö todella haluaa leikkauttaa itsestään kauniin, eikä vain jonkin normin mukaisen. Eikä millään aikakaudella ole niin tarkkoja kauneuskäsityksiä, että ihmisellä olisi vain yksi mahdollinen kaunis olomuoto. Minä olen nähnyt hyvinkin erinäköisiä kauniita ihmisiä, vaikka kaikki olivatkin hoikkia, mikä on kai tämän ajan yleinen kauneusihanne, ainakin naisilla.

Mutta kauneusleikkauksilla ei tehdä ihmisistä persoonallisen kauniita vaan heille lisätään jokin kauneusnormin mukainen ominaisuus tai poistetaan jotain, mikä ei ole kauneusnormin mukaista. Minusta kauniilla ihmisellä on jotain, mikä erottaa hänet muista. Kauneusleikkaukset eivät tähtää tähän, vaan nimenomaan yhdenmukaistamiseen normin mukaiseksi.

Olen samaa mieltä, että kauneuskäsitys ei ole niin jyrkkä, etteikö kaunis ihminen voisi olla hyvinkin monenlaisen näköinen - Jopa lihava. Siksi onkin väärin käyttää hyväkseen itsestään epävarmojen ihmisten tunteita tarjoamalla heille mahdollisuutta leikellä sellaisia osia itsessään, joihin he kuvittelevat olevansa tyytymättömiä. Eihän itsensä hyväksyminen ole millään tavalla loppujen lopuksi kiinni jostain yksittäisistä ominaisuuksista, joita ihmisillä on.

Kauneusleikkaukset myös muuttavat yleistä kauneuskäsitystä vähemmän sallivaan suuntaan. Tämä suunta on mielestäni väärä.

On surullista, jos joku kokee olevansa täällä ollakseen jonkin toisen esteettisenä objektina ja kokee tässä tehtävässä epäonnistuvansa ilman jonkinlaista leikkausta. Eiväthän ihmiset yleensä edes arvioi tapaamiaan ihmisiä ensisijaisesti ulkonäön perusteella vaan miellyttävä tai epämiellyttävä kuva ihmisestä syntyy hänen käytöksensä perusteella.
kumma
Vieras
« Vastaus #31 : 27.09.04. klo 15:32:53 »

Kullakin ajalla on omat arvonsa ja ihanteensa, joista ei voi poiketa. Ellei omaa todella vahvaa itsetuntoa.
Ei tarvita mitään renessansseja, vaan vietit ovat jotain mitkä näyttävät aina samaa, ainakin luulen niin. Sitten se siihen päälle asetettu valhe tai moraali, vääristää vietin. Se on totta, että nämä valheet ovat eri aikakausilla olleet erilaisia, koska roskaväkikin osaa tapella vallasta, mutta vietit eivät valehtele koskaan. Sinänsä sillä ei kai ole mitään merkitystä minkä näköinen se valhe sitten on, lähinnä se miten se vääristää arvot, on se mikä minua kiinnostaa.

No mikä on se "aina sama", mitä ne vietit näyttävät? Kun jo pelkästään yksilöiden välillä löytyy valtavia eroja siitä, millainen on se ihanteellinen kumppani, puhumattakaan eri aikakausien ja kulttuurien kauneusihanteista. Edelleen olen sitä mieltä, että keskimäärin ihaillaan sitä, mikä kertoo korkeasta elintasosta.

Edelleen haluaisin kauneusleikkausten vastustajilta jotain eettisesti kestäviä perusteita. Haluaisin myös kuulla, oletteko sitä mieltä ettei ihmisten a) kannata mennä kauneusleikkaukseen vai b) ei pidä mennä kauneusleikkaukseen, koska se on väärä ja paheksuttava teko.

Minusta olisi ihan aiheellista pohtia sitä, mitä kaikkea ihmisen voi antaa tehdä itselleen, tai ainakin minkä ikäisenä. Edelleenkään en lähde paheksumaan ketään tai arvailemaan motiiveja, mutta minusta kauneusleikkaukset eivät tee tästä maailmasta kauniimpaa, vain muovisemman. Jos minulla olisi ollut murkkuikäisenä mahdollisuus suurennuttaa rintani ja suoristuttaa nenäni, olisin takuuvarmasti tehnyt sen - nyt olen todella onnellinen, etten elänyt lapsuuttani ympäristössä, jossa nämä haaveet olisivat toteutuneet. En olisi ehkä koskaan saanut selville, että on minussa ihan omaakin viehätysvoimaa.

Ehkä lähinnä toivoisin maailmaa, jossa media toisi esiin monipuolisempaa kauneusihannetta. Että itsetuntoa etsiessä ei ensimmäiseksi tulisi mieleen kauneusleikkaus, ja että siihen leikkaukseen liittyvät riskit nähtäisiin suhteessa saavutettavaan hyötyyn. Ymmärrän hyvin, että joku haluaa vaikkapa leikkauttaa silmänsä päästäkseen eroon hankalista laseista, mutta kuinka moni tulee ajatelleeksi, miten vähän näiden leikkauksien pitkäaikaisista seurauksista tiedetään? Jos joku siitä huolimatta haluaa muokata ulkonäköään, niin ei minulla ole mitään sitä vastaan. Vastustan vain yhteiskunnan muuttumista sellaiseksi, jossa ihmisten odotetaan antavan jonkun leikellä itseään "kauniimmaksi". Minusta se tarkoittaa paluuta aikaan, jolloin naiset kaunistautuivat ihoa syövyttävillä meikeillä. Luonnollista lookia ei enää koskaan saa takaisin.

Mutta kauneusleikkauksilla ei tehdä ihmisistä persoonallisen kauniita vaan heille lisätään jokin kauneusnormin mukainen ominaisuus tai poistetaan jotain, mikä ei ole kauneusnormin mukaista. Minusta kauniilla ihmisellä on jotain, mikä erottaa hänet muista. Kauneusleikkaukset eivät tähtää tähän, vaan nimenomaan yhdenmukaistamiseen normin mukaiseksi.

Olen hyvin pitkälti samaa mieltä kirjoituksesi kanssa. Tästä vain tuli mieleen, että ehkä noin vuosi sitten Neloselta tuli shokkidokumentti, jossa kerrottiin ihmisistä, jotka olivat muuttaneet itsensä kauneuskirurgialla jonkin eläimen näköisiksi (yksi taisi olla kissa ja yksi jonkinlainen matelija). Kuulisin mielelläni kauneuskirurgian puolustajilta, miten he suhtautuvat ajatukseen, että itseään voi muokata myös täysin normien vastaisesti.
SosiologiR
Vieras
« Vastaus #32 : 27.09.04. klo 18:15:37 »

Aleksi ja Kumma,

en ole kauneusleikkausten puolustaja. Olen vain utelias kuulemaan perusteluja sille, että kauneusleikkauksia vastustetaan. Aleksilta tuli ihan hyvä täsmennyt "en pidä kauneusleikkauksen tekemistä tyylikkäänä tekona". Et siis arvosta leikkausten tekijöitä, mutta et ilmeisesti myöskään kovin ankarasti paheksu. Tässä on suuri ero: Jotta olisi oikeus paheksua, pitää olla aika vahvat perusteet - sen sijaan tyylittömänä jotain asiaa saa pitää jo vähäisemmilläkin perusteilla.

Tyylittömyysargumentti ja terveysongelma-argumentti eivät kumpikaan ole sellaisia, että niillä voitaisiin torjua kaikki kauneusleikkaukset: Tiedän monia kauneusleikkauksen alalajeja, jotka huomattavasti parantavat kohteen ulkonäköä - melko pienillä kustannuksilla ja olemattomilla terveysriskeillä. Esimerkkinä olkoon vaikkapa huomiotaherättävän kokoisen tai muotoisen syntymämerkin poistaminen kasvoista.

Ehkä paras argumentti kauneusleikkauksia vastaan on se, että ne synnyttävät kilpavarustelukierteen: Mitä useammat käyvät kauneusleikkauksissa, sitä suurempi paine kanssaihmisiin kohdistuu, jotta hekin kävisivät kauneusleikkauksissa. Mikrotaloustieteellisenä analyysinä asia voitaisiin esittää siten, että kauneusleikkauksista on (tai voi olla) hyötyä kauneusleikkauksen tekijälle, mutta ulkoisvaikutuksena syntyy haittaa muille kanssaihmisille.

Tämä sama argumentti tosin voidaan esittää melkein mistä vain: Rintaliivien käyttäminen on "epäeettistä", koska rintaliivejä käyttämällä nainen estää rintojaan veltostumasta ja siten hän estää oman vartalonsa luonnollista vanhenemista: Haittana tästä on se, että kun rintaliivien on tarpeeksi yleistä, kaikkien naisten on lopulta pakko käyttää rintaliivejä, jotta heidänkään rintansa eivät veltostuisi.

Jos päädymme siihen, että jotkut kauneusleikkaukset ovat ok ja jotkut eivät, voisimme ehkä hieman listata sekä ei-toivottavia että hyväksyttäviä leikkauksia. Leikkausten lisäksi listalle voisi ottaa myös muita ulkonäköön liittyviä toimenpiteitä - vertailun vuoksi. Alla pientä luonnospohjaa:

1. Epäsuositeltavia toimenpiteitä (joita ei saisi sallia ainakaan alaikäisille ilman molempien huoltajien allekirjoitusta):
- rintojen suurennusleikkaukset
- huomiotaherättävät tatuoinnit, jotka eivät peity normaalilla vaatetuksella
- huomiotaherättävät lävistykset, jotka jättävät niin ison reiän, että on käytännössä pidettävä lävistyskorua koko loppuikänsä

2. Suvaittavia toimenpiteitä
- luomen poisto kasvoista
- hampaiden oikominen
- onnettomuuden jälkeen tapahtuvat kauneusleikkaukset (tavoitteena palauttaa edeltävä olotila)
- pienet sekä helposti peitettävissä olevat lävistykset (korvareiät, napakoru)
- helposti peitettävissä olevat tatuoinnit
- ihokarvojen poisto

Ideana siis on se, että rumuuden poisto on eettisesti paremmin hyväksyttävissä kuin "kauneuden lisääminen". Peruuttamattomat ja huomiota herättävät toimenpiteet eivät ole ok, koska niitä voi joutua katumaan. Terveydelle haitalliset toimenpiteet sekä vaikutuksiltaan täysin tuntemattomat toimenpiteet eivät ole ok.

PS. On tietysti täysin ok myös ällötä kaikkia mahdollisia kauneusleikkauksia - tällöin ei tarvitse valita kauneusleikkauksen tehnyttä puolisoa itselleen... mutta entäs, jos ihastuukin toisessa johonkin ulkonäölliseen piirteeseen ja saa vasta jälkikäteen kuulla, että se olikin kauneusleikkauksen tulosta. Pitääkö tällöin toimia kuin "periaatteen mies" ja katkaista suhde?

Hummiki Sannami
Vieras
« Vastaus #33 : 27.09.04. klo 19:22:18 »

Lainaus käyttäjältä: Kaino
Mutta kauneusleikkauksilla ei tehdä ihmisistä persoonallisen kauniita vaan heille lisätään jokin kauneusnormin mukainen ominaisuus

Ei kai missään kielletä tekemästä ihmisestä persoonallisen kaunista.

Lainaus käyttäjältä: kumma
Minusta olisi ihan aiheellista pohtia sitä, mitä kaikkea ihmisen voi antaa tehdä itselleen

Minusta aikuista ihmistä on aika turhaa estellä näissä asioissa.

minusta kauneusleikkaukset eivät tee tästä maailmasta kauniimpaa, vain muovisemman ... Luonnollista lookia ei enää koskaan saa takaisin.

Et kai väitä aina näkeväsi ulkoapäin, jos joku on käynyt kauneusleikkauksessa? Luonnollisuuskin on aika epämääräinen käsite.

Kuulisin mielelläni kauneuskirurgian puolustajilta, miten he suhtautuvat ajatukseen, että itseään voi muokata myös täysin normien vastaisesti.

Eikös se normien mukaan leikkeleminen juuri ollut jokseenkin paheksuttavaa? Minun päivääni ainakin piristäisi kummasti, kun tulisi bussissa vastaan leopardi - joka vielä tervehtisi.
lontoo
Vieras
« Vastaus #34 : 27.09.04. klo 20:59:05 »

Hiustenleikkauskin on kauneusleikkaus  ;-)
On ihmisiä, joiden mielestä se (leikkaus)  on väärin.
Juntti
Vieras
« Vastaus #35 : 27.09.04. klo 21:30:12 »

Hiustenleikkauskin on kauneusleikkaus  ;-)
On ihmisiä, joiden mielestä se (leikkaus)  on väärin.

Puhumattakaan parranajosta, joka on väärin esimerkiksi talebanien mielestä.
Kaino
Vieras
« Vastaus #36 : 28.09.04. klo 08:49:45 »

Minusta niin sanottua kauneusleikkausta ei voi verrata esim. ihokarvojen poistoon (ei leikkaus), hiustenleikkuuseen (ei leikkaus), hampaiden oikomiseen (ei leikkaus, syyt eivät välttämättä esteettiset), meikkaukseen (ei leikkaus) jne. Minusta vain on eri asia tehdä jotain itselleen peruuttamattomasti kuin väliaikaisesti.

Muuten vedän täällä kohtuullisen isoa rastia seinään samanmielisyydestä SosiologiR:n kanssa :-D. Pieni huomautus vain naisten elämästä: Rintaliivejä ei kai pidetä pääsääntöisesti esteettisten näkökohtien (vaikka niitäkin kenties on kuosien valinnassa yms.) takia vaan mukavuudenhalusta. Esimerkiksi liikunta on joillekin kivuliasta ja muutenkin ihan tavallinen liikkuminen epämukavaa ilman näitä pikkuisia apuvälineitä.
kumma
Vieras
« Vastaus #37 : 28.09.04. klo 08:59:42 »

Tyylittömyysargumentti ja terveysongelma-argumentti eivät kumpikaan ole sellaisia, että niillä voitaisiin torjua kaikki kauneusleikkaukset:

Minä puhunkin siitä, että kauneusleikkausten kritiikitön yleistyminen on paha asia, en siitä että kaikki kauneusleikkaukset kaikissa tapauksissa olisivat paha asia. Ei ole varmaan yhtäkään kauneusleikkauksen lajia, josta voisi yleispätevästi väittää, että se olisi aina jotenkin paha asia.

Lainaus
Tämä sama argumentti tosin voidaan esittää melkein mistä vain: Rintaliivien käyttäminen on "epäeettistä", koska rintaliivejä käyttämällä nainen estää rintojaan veltostumasta ja siten hän estää oman vartalonsa luonnollista vanhenemista: Haittana tästä on se, että kun rintaliivien on tarpeeksi yleistä, kaikkien naisten on lopulta pakko käyttää rintaliivejä, jotta heidänkään rintansa eivät veltostuisi.

No tämä nyt menee minusta vähän samaan kastiin kuin ihon peseminen ja rasvaaminen. Eivät ne vanhenemisen merkkejä estä, parhaassa tapauksessa saattavat vähän hidastaa. Eivätkä minulla ainakaan käytön ensisijaiset syyt ole esteettiset.

Lainaus
PS. On tietysti täysin ok myös ällötä kaikkia mahdollisia kauneusleikkauksia - tällöin ei tarvitse valita kauneusleikkauksen tehnyttä puolisoa itselleen... mutta entäs, jos ihastuukin toisessa johonkin ulkonäölliseen piirteeseen ja saa vasta jälkikäteen kuulla, että se olikin kauneusleikkauksen tulosta. Pitääkö tällöin toimia kuin "periaatteen mies" ja katkaista suhde?

Tämä nyt on taas näitä tilanteita, joista on minun mielestäni ihan turha etukäteen muodostaa mielipiteitä.

Minusta olisi ihan aiheellista pohtia sitä, mitä kaikkea ihmisen voi antaa tehdä itselleen
Minusta aikuista ihmistä on aika turhaa estellä näissä asioissa.

En minä kategorista kieltämistä ehdotakaan, peräänkuulutan vain keskustelua. Jos Skepsis voi esittää huolensa siitä, että aikuiset ihmiset hassaavat rahansa joihinkin kukkaishoitoihin ja jättävät käymättä oikeassa lääkärissä (ja kenties soveltavat samaa toimintatapaa lapsiinsa), miksi minä en voisi esittää huoltani kauneusleikkauksien yleistymisestä? Vain siksikö, että kysymys on länsimaisesta lääketieteestä?

Mikä sinusta on aikuinen? Kuka tahansa 18 vuotta täyttänyt? Onko esimerkiksi eettisesti oikein antaa mielisairaan teettää itselleen mitä tahansa leikkauksia?
Jape
Vieras
« Vastaus #38 : 28.09.04. klo 10:11:27 »

miksi minä en voisi esittää huoltani kauneusleikkauksien yleistymisestä?

Sanopa se.

Mikä sinusta on aikuinen? Kuka tahansa 18 vuotta täyttänyt? Onko esimerkiksi eettisesti oikein antaa mielisairaan teettää itselleen mitä tahansa leikkauksia?

18 voisi olla ihan toimiva raja, ehkä 20; jos sen ikäisellä on massia muovata itseään leikkauksilla, niin mikä jottei. Jos mielisairas kykenee huolehtimaan itsestään, saa hän mielestäni kantaa vastuun myös tässä asiassa. Ehkä villimpiä muodonmuutoksia olisi kuitenkin syytä hillitä, siis sellaisia jotka saattavat loukata tai järkyttää muita ihmisiä.
SosiologiR
Vieras
« Vastaus #39 : 28.09.04. klo 17:31:29 »

Minä puhunkin siitä, että kauneusleikkausten kritiikitön yleistyminen on paha asia, en siitä että kaikki kauneusleikkaukset kaikissa tapauksissa olisivat paha asia.

Kumma - olen ihan samaa mieltä :)
Xantippa
Vieras
« Vastaus #40 : 29.09.04. klo 09:08:59 »

Minä jäin tässä asiassa kyllä vielä miettimään Aleksin mielipidettä, että kauneusleikkaukset ovat "epäreiluja", sillä ne vähentävät luonnonkauniiden kauneuden merkitystä/arvoa.

Jotenkin alkoi tuntua siltä, että NOINKO arvostettua se kauneus sitten oikein on...että on olemassa oikea Kauniiden Maa, jota varjelevat maahanmuuttajilta pienet kauneuskansanmieliset....?

Tämä taitaa olla vain puoliksi leikkiä ?

T: Xante
Sokrates
Vieras
« Vastaus #41 : 02.10.04. klo 10:14:20 »

On ollut mielenkiintoista lukea kirjoittamianne kommentteja aiheen eri laidoilta. Haluaisin itsekin kiinnittää huomiota siihen, miksi kauneusleikkauksiin mennään. Ovatko syyt sellaisia, että niitä voidaan perustella terveydellisillä näkökohdilla, vain onko kyseessä vain epätoivoinen tarve yrittää miellyttää muita ihmisiä?

On olemassa naisia, jotka etsivät onnen avaimia "täydellisistä" kasvoista tai vartalosta ja projisoivat todelliset ongelmansa vaikka "liian suureen" nenään. He kuvittelevat, että kauneusleikkauksella myös työ-, raha- ja parisuhdeongelmat pienevät tai leikkautuvat pois. Psykiatrit kuvailevat tätä ilmiötä dysmorfofobiaksi, jossa ihminen tarkkailee ja häpeilee jatkuvasti jotakin olematonta tai kuvitteellista vikaa kehossaan ja yrittää ratkaista ongelmansa kirurgian avulla.

Mielipiteeni on, että jos kaupalliset klinikat tuntisivat vastuunsa, ne vaatisivat leikkauksiin haluavilta ulkopuolisen psykiatrin lausunnon asiakkaan henkisestä terveydentilasta. Uskon, että esimerkiksi 10 käyntikerran jälkeen suuressa osassa tapauksia voitaisiin todeta, että varsinainen vika onkin pään sisällä, eikä suinkaan terveessä vartalossa. Joistakin ihmisistä vain on tullut suurelta osin kuviteltujen ulkonäköpaineiden ja mainosten uhreja.

Huomionarvoisia seikkoja ovat myös leikkauksiin liittyvät riskit sekä mahdollisesti kuukausien ja vuosien kuluttua seuraavat jälkikomplikaatiot ja uusintaleikkaukset, esimerkiksi silikonirinnoissa. Yksityiset kauneusleikkauksia kauppaavat klinikat yrittävät antaa julkisuuteen kuvan, jonka mukaan komplikaatiot olisivat harvinaisia. He myös vähättelevät ongelmien vakavuutta ja väittävät, että ne olisi aina helppo korjata.

Kuitenkin esimerkiksi maailman suurimpien silikonien valmistajien, Mentorin ja McGhanin, tutkimuksissa on todettu, että jo neljän ensimmäisen vuoden sisällä peräti 71-84% naisista kärsii implanttien takia komplikaatioista. Niihin kuuluvat muun muassa kovat kivut, implanttien rikkoutuminen ja kapseloituminen sekä myöhempien korjausleikkausten ja implanttien poistoleikkausten suuri määrä.

Alla mainitulla ei-kaupallisella ja riskeihin keskittyneellä sivustolla on kymmeniä erilaisissa kauneusleikkauksissa käyneiden naisten kertomuksia. Lisäksi sieltä on mahdollista lukea uusinta tutkimustietoa kauneusleikkauksiin liittyvistä riskeistä, ja vaikkapa katsella valokuvia leikkausten tuloksista.

http://www.silikonitieto.net

« Viimeksi muokattu: 02.10.04. klo 10:17:05 kirjoittanut Sokrates »
Amie
Vieras
« Vastaus #42 : 02.10.04. klo 10:20:45 »

Lainaus
..naisia..

Tsss ..
Jokin aika sitten katselin subilta (?) sarjaa turhamaisista miehistä jotka laitattivat itselleen mm. sixpackin ja tekohauikset. Lopputulos oli ainakin minun silmääni kavereitten veltohkoon ja epäurheilijamaiseen yleisolemukseen nähden lähinnä naurettava.

A.
SosiologiR
Vieras
« Vastaus #43 : 02.10.04. klo 15:39:44 »

http://www.silikonitieto.net/

Huh, huh! Tuossa oli kyllä aika rankkaa faktaa kauneusleikkauksista. Suosittelen tuohon sivustoon tutustumista jokaiselle, joka tuntee tarvetta kauneusleikkaukseen tai joka omilla kommenteillaan pyrkii rohkaisemaan puolisoa menemään kauneusleikkaukseen.

SosiologiR
Vieras
« Vastaus #44 : 02.10.04. klo 16:20:38 »

Kauneusleikkaukset myös muuttavat yleistä kauneuskäsitystä vähemmän sallivaan suuntaan. Tämä suunta on mielestäni väärä.

Kaino, olen samaa mieltä siitä, että kauneusleikkaukset muuttavat yleistä kauneuskäsitystä. Tämä on kauneusleikkauksista syntyvä haitallinen ulkoisvaikutus. Ulkonäköä kohentava hyötyvaikutus kuitenkin kohdistuu henkilöön itseensä, joten hänen omasta näkökulmastaan leikkaus saattoi olla kannattava (jos se onnistui ilman komplikaatioita).

Lainaus
On surullista, jos joku kokee olevansa täällä ollakseen jonkin toisen esteettisenä objektina ja kokee tässä tehtävässä epäonnistuvansa ilman jonkinlaista leikkausta. Eiväthän ihmiset yleensä edes arvioi tapaamiaan ihmisiä ensisijaisesti ulkonäön perusteella vaan miellyttävä tai epämiellyttävä kuva ihmisestä syntyy hänen käytöksensä perusteella.

Perustatko tuon boldatun väitteesi omaan toimintatapaasi, naispuolisten tuttaviesi kanssa käymiisi keskusteluihin vaiko tutkimustuloksiin? Please, älä vähättele sitä, miten ulkonäkö vaikuttaa ihmisiin. Varsinkin monet miehet arvostavat naisissa edelleenkin ulkonäköä hyvin paljon. Tämä tosiasia saa naiset kaunistautumaan.

Alla on kuva Janina Frostellista meikkaamattomana sekä meikattuna ja Photoshopattuna.

http://celebsnatural.tripod.com/celebswithoutmakeup/id1.html

Väitän, että tuo oikeanpuoleinen Janina saisi enemmistön miehistä ympäri maailman kiinnostumaan itsestään välittömästi, jos hän tuonnäköisenä tulisi vaikkapa baaritiskillä juttelemaan miehen kanssa. Tietysti keskustelun kuluessa tuo ensivaikutelma voisi haihtua, jos hän osoittautuisi tyhmäksi tai luonteeltaan hankalaksi. (Lisäksi jotkut miehet säikkyvät kauniita naisia, koska eivät usko omiin tsansseihinsa).

Väitän, että ulkonäkö vaikuttaa voimakkaasti ensivaikutelmaan varsinkin miehillä. Lisäksi tämä vaikutus on suurelta osin geneettistä vaikka osa kauneuskäsityksistä onkin osin myös kulttuurisia. En myöskään hyväksy väitettä siitä, että ihmiset, jotka reagoivat vahvasti tietynlaisiin kasvoihin, olisivat jotenkin pinnallisia - erityisti, jos tuo reaktio tulee täysin automaattisesti ja sekunnin murto-osassa.

Kasvojen lisäksi myös ihmisten vartaloissa on todennäköisesti tiettyjä geneettisesti vastakkaiseen sukupuoleen vetoavia kohtia tai ominaisuuksia jotka ovat lähes kaikissa kulttuureissa samat: Esimerkiksi naiset arvostavat miehissä pituutta sekä lantionseudun hoikkuutta. Miehet taas naisissa sitä, että nainen näyttää vartaloltaan noin 16-30-vuotiaalta.

Minusta tämä evoluutiopsykologinen tausta pitää huomioida, kun puhutaan kauneusleikkauksista tai muista kaunistautumiskeinoista. Ilman tieteellisen taustan huomiointia keskustelu meneen liian helposti pelkäksi moralisoinniksi ja paheksumiseksi.

PS. Kaino, argumentti siitä, että kauneusleikkaukseen ei pitäisi mennä, koska se on omiaan vääristämään yleisiä kauneuskäsityksiä, on hieman samanlainen kuin väite, jonka mukaan antibiotteja ei pitäisi käyttää, koska ne lisäävät bakteerien vastustuskykyä antibiootteja kohtaan. Huomaatko yhtäläisyyden?
Kaino
Vieras
« Vastaus #45 : 02.10.04. klo 17:51:06 »

Perustatko tuon boldatun väitteesi omaan toimintatapaasi, naispuolisten tuttaviesi kanssa käymiisi keskusteluihin vaiko tutkimustuloksiin? Please, älä vähättele sitä, miten ulkonäkö vaikuttaa ihmisiin. Varsinkin monet miehet arvostavat naisissa edelleenkin ulkonäköä hyvin paljon. Tämä tosiasia saa naiset kaunistautumaan.

Koko elämä ei ole parinhakua. Mietipä itse, millä perusteella arvioit esimerkiksi kaupan kassaa, työkaveriasi, jonkin viraston henkilökuntaa, ystäviäsi. Onko ulkonäkö mielestäsi todella tärkeä peruste arvioida ihmistä? Sitähän joka paikassa toitotetaan, että olisi. Haluaisin kyseenalaistaa näkemyksen. Luulen, että jos ihmiset pysähtyisivät pohtimaan oikein tarkasti, vaikuttaako ulkonäkö siihen, keistä ihmisistä he pitävät, he voisivat yllättyä.

Janinan kuvia en jaksa käydä katselemassa, mutta huomauttaisin sinulle, että en puhunut siitä, millä ihmiset saa kiinnostumaan itsestään vaan siitä, millä perusteella ihmiset arvioivat, kenestä he pitävät ja kenestä eivät. Epäilen, että kauneusleikkauksen avulla ihminen ei pysty tekemään itsestään yhtään sen hyväksytympää omassa elinpiirissään kuin hän on ennen kauneusleikkausta.

Minusta tyttöjen on tärkeää huomata, että he voivat tulla rakastetuiksi omana itsenään, vaikka he eivät näyttäisikään Janinalta. Olet varmaan huomannut, että evoluutiojutuistasi huolimatta 99,9 % suomalaisista naisista ei näytä tippaakaan Janinalta ja siitä huolimatta heistä monelle on käynyt parisuhdemarkkinoilla paljon paremmin kuin hänelle.

Lainaus
PS. Kaino, argumentti siitä, että kauneusleikkaukseen ei pitäisi mennä, koska se on omiaan vääristämään yleisiä kauneuskäsityksiä, on hieman samanlainen kuin väite, jonka mukaan antibiotteja ei pitäisi käyttää, koska ne lisäävät bakteerien vastustuskykyä antibiootteja kohtaan. Huomaatko yhtäläisyyden?

Ei näissä ole mitään yhtäläisyyttä. Kauneusleikkauksessa ihminen asettaa terveytensä vaaraan, kun taas antibiooteista voi oikein käytettyinä olla terveydelle hyötyä.

Luettuani Sokrateen linkin käsitykseni vahvistuivat. Monelle oli käynyt niin, että huomasikin leikkauksen tehtyään, ettei leikkauksella voi parantaa kehnoa itsetuntoaan. Sokrateen kanssa olen samaa mieltä ja olenpa tainnut mielipiteeni jo tässäkin ketjussa ilmaista, että on väärin, että plastiikkakirurgiaa tekevät yritykset käyttävät hyväkseen ihmisten psyykkistä epävarmuutta.

Loppukevennys: Tulevaisuuden mummut ja papat tulevat varmasti olemaan mielenkiintoisen näköisiä, jos leikkaukset yleistyvät. Vartalo on iälle ominaiseen tapaan kurtussa, mutta silikoni-implantti töröttää terhakasti pystyssä.
SosiologiR
Vieras
« Vastaus #46 : 02.10.04. klo 19:50:42 »

Kaino,

olemme samaa mieltä siitä, miten asioiden pitäisi olla, mutta eri mieltä siitä, miten asiat ovat. Olemme siis eettisesti samalla kannalla, mutta faktatasolla eri mieltä.

Lainaus

Koko elämä ei ole parinhakua. Mietipä itse, millä perusteella arvioit esimerkiksi kaupan kassaa, työkaveriasi, jonkin viraston henkilökuntaa, ystäviäsi. Onko ulkonäkö mielestäsi todella tärkeä peruste arvioida ihmistä? Sitähän joka paikassa toitotetaan, että olisi. Haluaisin kyseenalaistaa näkemyksen. Luulen, että jos ihmiset pysähtyisivät pohtimaan oikein tarkasti, vaikuttaako ulkonäkö siihen, keistä ihmisistä he pitävät, he voisivat yllättyä.

Tutkimusten mukaan ulkonäkö vaikuttaa esimerkiksi työpaikkaa hakiessa erittäin paljon ja palkankorotuksia pyydettäessä lähes yhtä paljon. Itsekin joudun häpeäkseni toteamaan, että ystävystyn helpommin miellyttävän näköisten ihmisten kuin vastenmielisen tai ärsyttävän näköisten ihmisten kanssa. Jos hieman ponnistelen, pystyn olemaan ystävällinen ja jopa tuttavallinen vastenmielisen näköisille ihmisille, mutta silti minulla tulee jonkinlainen alkukantainen tunne siitä, että "nyt ei henkilökemiat oikein kohtaa". Kivannäköisten ihmisten kanssa - iästä ja sukupuolesta riippumatta - on helpompi tulla juttuun. HUOM: Se, että joku tunnustaa tällaista julkisesti ei oikeuta ketään arvostelemaan häntä pinnalliseksi. Minun mielestäni se, minkä näköiset ihmiset keneenkin kolahtavat on nimen omaan geneettinen tai lapsuuden kokemuksiin perustuva juttu ja ihminen ei ole siinä suhteessa vastuussa omista mieltymyksistään.  (Totta kai on oikein vaatia, että ihmisiä kohdellaan tasapuolisesti ulkonäöstä riippumatta, mutta silti ihmisillä on myös oikeus valita ystävikseen sellaisia ihmisiä, joiden kanssa he tuntevat viihtyvänsä).

Lainaus
Epäilen, että kauneusleikkauksen avulla ihminen ei pysty tekemään itsestään yhtään sen hyväksytympää omassa elinpiirissään kuin hän on ennen kauneusleikkausta.

Riippuu kauneusleikkauksesta ja maasta. Esimerkiksi USA:ssa ihmisiä, joilla on jokin kosmeettinen vika, pidetään hieman vammaisina tai suorastaan "spitaalisina" ja lisäksi vielä köyhinä ja omituisina, jos nämä eivät tuota kosmeettista vikaansa korjauta pois. Myös Suomessa kuulen tuttavapiirissä ja työporukoissa joskus juttuja siitä, että "miksiköhän se X ei poistata sitä ällöttävän näköistä luomeaan... kun se luomi vie koko ajan kaiken huomion, ettei ihmiset pysty kunnolla keskittymään edes keskusteluun X:n kanssa."

Lainaus
Minusta tyttöjen on tärkeää huomata, että he voivat tulla rakastetuiksi omana itsenään, vaikka he eivät näyttäisikään Janinalta.

Totta, totta. Jos nainen kuitenkin haluaa itselleen "alfauroksen" hänelle on hyötyä itsensä muuttamisesta "alfanaaraaksi"  parantaakseen mahdollisuuksiaan alfan nappaamiseen. 

Muuten, katsoisit vaan sen Janinan kuvan! Myös tuon kuvan katsominen olisi tytöille hyväksi: Janina ilman meikkejä näyttää aivan tavalliselta pulliaiselta. Myös Madonnasta ym. julkkiksista on ihan mielettömän plösähtäneitä valokuvia. Tyttöjen tulisi siis tajuta, että a) meikkaamalla he voivat olennaisesti parantaa omaa ulkonäköään ja b) lehdissä näkyvät valokuvamallit eivät oikeasti ole läheskään niin hyvännäköisiä kuin miltä he kuvissa näyttävät, koska kuvat on tehty hyvännäköisiksi Photoshopilla.

HUOM: Meikkaaminen ja kauneusleikkaukset ovat substituutteja. Molemmilla tähdätään samaan lopputulokseen eli "hyvännäköisyyteen". Näistä kahdesta meikkaaminen on selvästi parempi ratkaisu. Myös kuntoileminen ja hoikkana pysyminen auttavat asiaa ja niistä ei ole mitään haittaa, kunhan ei anorektikoksi rupea.

Lainaus
Lainaus
Kaino, argumentti siitä, että kauneusleikkaukseen ei pitäisi mennä, koska se on omiaan vääristämään yleisiä kauneuskäsityksiä, on hieman samanlainen kuin väite, jonka mukaan antibiotteja ei pitäisi käyttää, koska ne lisäävät bakteerien vastustuskykyä antibiootteja kohtaan. Huomaatko yhtäläisyyden?

Ei näissä ole mitään yhtäläisyyttä. Kauneusleikkauksessa ihminen asettaa terveytensä vaaraan, kun taas antibiooteista voi oikein käytettyinä olla terveydelle hyötyä.

Yhtäläisyys on siinä, että kauneusleikkauksesta ja antibioottien käytöstä on haittaa ulkopuolisille osapuolille, mutta niistä saattaa olla hyötyä ihmiselle itselleen.

Lainaus
on väärin, että plastiikkakirurgiaa tekevät yritykset käyttävät hyväkseen ihmisten psyykkistä epävarmuutta.

Olen samaa mieltä siitä, jos yritykset yllyttävät asiakkaitaan tekemään leikkauksia ja salaavat tai vähättelevät riskejä. Jos taas yritys kertoo riskit selkeästi ja esittää kriittisen kannanoton, jos asiakas aikoo teettää jonkun leikkaustoimenpiteen "turhaan", niin sen jälkeen yritys oman vastuuosuutensa jo tehnyt.

Lopuksi "loppumasennus": Suomi amerikanisoituu vääjäämättä, eikä tätä kehityskulkua ole luultavasti edes mahdollista pysäyttää. Valitettavasti.
Kaino
Vieras
« Vastaus #47 : 02.10.04. klo 20:08:42 »

olemme samaa mieltä siitä, miten asioiden pitäisi olla, mutta eri mieltä siitä, miten asiat ovat. Olemme siis eettisesti samalla kannalla, mutta faktatasolla eri mieltä.

Emme me minun mielestäni ole eettisesti samalla kannalla. Huomaan, että ajatuksemme ihmisten ulkonäöstä, kauneudesta ovat erilaiset. Esimerkiksi sopii tuo Frostelin ympärillä käyty keskustelu nuorista: näkemyksemme asiasta ovat päinvastaiset. Mielestäni nuoria ei tule kannustaa vertailemaan itseään näihin lehdissä esiintyviin povipommeihin. Heistä ei ole roolimalleiksi nykymaailmassa.

En ole myöskään yhtä pessimistinen amerikkalaistumisen tai ylipäänsä amerikkalaisuuden suhteen kuin sinä.

Viimeisimmän viestisi perusteella tuntuu kuin eläisimme eri maailmoissa... Minulle nuo alfaurokset, kauneuden parantelut, ystävien valikointi ulkonäön perusteella yms. tuntuvat hyvin kaukaisilta asioilta. Elämäni pyörii aivan erilaisten asioiden ympärillä. Minulla on sellainen arvomaailma, jossa ihmisen ulkoisella "kauneudella" tai sanotaan kauneusnormien mukaisuudella ei ole juurikaan sijaa.

Ajatukseni kauneusleikkauksista olen nyt sanonut, joten oikeastaan taidan jättää tämän aiheen tältä erää tähän, etten jäisi turhan päiten jankkaamaan samoja sanoja uudestaan. Seurailen aihetta kuitenkin kiinnostuneena.
« Viimeksi muokattu: 03.10.04. klo 09:24:46 kirjoittanut Kaino »
SosiologiR
Vieras
« Vastaus #48 : 03.10.04. klo 16:11:22 »

Emme me minun mielestäni ole eettisesti samalla kannalla. Esimerkiksi sopii tuo Frostelin ympärillä käyty keskustelu nuorista: näkemyksemme asiasta ovat päinvastaiset. Mielestäni nuoria ei tule kannustaa vertailemaan itseään näihin lehdissä esiintyviin povipommeihin. Heistä ei ole roolimalleiksi nykymaailmassa.

En ole kannustanut nuoria vertailemaan itseään povipommeihin enkä pidä povipommeja myöskään hyvinä roolimalleina nuorille naisille. (Tässä asiassa erimielisyytemme on siis omaa keksintöäsi).

Lainaus
En ole myöskään yhtä pessimistinen amerikkalaistumisen tai ylipäänsä amerikkalaisuuden suhteen kuin sinä.

Amerikanisoituminen on faktaväittämä - sillä ei ole mitään tekemistä kuvittelemiesi eettisten erimielisyyksiemme kanssa.

Lainaus
Viimeisimmän viestisi perusteella tuntuu kuin eläisimme eri maailmoissa... Minulle nuo alfaurokset, kauneuden parantelut, ystävien valikointi ulkonäön perusteella yms. tuntuvat hyvin kaukaisilta asioilta. Elämäni pyörii aivan erilaisten asioiden ympärillä.

Myös nämä alfauroksiin, kauneuden paranteluun yms. pohdintani olivat empiiriseen maailmaan liittyviä faktaväittämiä - eivät eettisiä kannanottoja. Ne eivät osoita eettistä eroa meidän välillämme.

Lainaus
Minulla on sellainen arvomaailma, jossa ihmisen ulkoisella "kauneudella" tai sanotaan kauneusnormien mukaisuudella ei ole juurikaan sijaa.

Nyt pääsemme lähemmäs eettisiä kysymyksiä. Mutta yllätys yllätys, olen tässäkin samaa mieltä kanssasi: Kauneuden ei pitäisi olla ihmisillä valintakriteeri ystäviä valittaessa. Jos ihmiset kuitenkin geneettisistä syistä refleksinomaisesti "ällöävät" tiettyjä ulkonäössä olevia asioita, ovatko nämä ihmiset pahoja? Tässä saatamme olla eri mieltä: Minusta geneettiset refleksit ovat ymmärrettäviä ja hyväksyttäviä; tärkeintä on se, ettei syrji muita ihmisiä tämän ulkonäön perusteella.

Jotta voittaisimme geneettiset ulkonäköön reagointitavat, voimme altistaa itsemme erilaisille ihmisille: Vammaisille, sairaille, vanhoille jne. Tämän avulla pääsemme eroon luontaisista ennakkoluuloistamme ja reagointitavoistamme. Se on eettinen tapa toimia.

Kaino, oletko samaa mieltä, että "Rohkeus ei ole sitä, ettei pelkää vaan sitä, että voittaa pelkonsa?". Samalla tavoin eettinen toiminta ulkonäköasioissa ei tarkoita sitä, ettei luontaisesti tuntisi vastenmielisyyttä tietynnäköisiä ihmisiä kohtaan vaan sitä, että voittaa vastenmielisyytensä.
« Viimeksi muokattu: 03.10.04. klo 16:15:00 kirjoittanut SosiologiR »
Kaino
Vieras
« Vastaus #49 : 04.10.04. klo 08:31:16 »

SosiologiR: Kirjoituksesi kaivannee vielä vastauksen, vaikka päätinkin jo vetäytyä ketjusta sanomisen loputtua. Kauneusleikkauksistahan tässä nyt hieman loitotaan, mutta...

Amerikanisoituminen on faktaväittämä - sillä ei ole mitään tekemistä kuvittelemiesi eettisten erimielisyyksiemme kanssa.

Ei käsittääkseni ole. Kyse on omasta tulkinnastasi amerikkalaisesta yhteiskunnasta ja siitä johtamastasi tulevaisuuden ennustuksesta koskien suomalaista yhteiskuntaa. Ehkä 'etiikka'-sana oli tähän hieman hätäisesti yhdistetty, niin myös sinun käyttämäsi 'fakta'-sana.

'Faktaväittämä' onkin mielenkiintoinen yhdyssana. Tarkoittaisiko se, että "Väitän, että nämä ovat faktoja"? Korjaa, jos ymmärrän väärin tarkoittamasi. Minusta vain faktoista ei sinänsä voi esittää väitteitä, että faktat ovat kiistattomia tosiasioita. Sellaisia kuin: "Näkökulman keskustelufoorumilla on keskustelija nimeltä SosiologiR".

Lainaus
Myös nämä alfauroksiin, kauneuden paranteluun yms. pohdintani olivat empiiriseen maailmaan liittyviä faktaväittämiä - eivät eettisiä kannanottoja. Ne eivät osoita eettistä eroa meidän välillämme.

Tässäkään kyseessä eivät ole faktat vaan omat mielipiteesi. Omat kokemuksesi, pohdintasi, tulkintasi ja tunteesi eivät ole faktoja, vaikka ne sinusta liittyisivätkin selvästi kokemaasi ja havaitsemaasi.

Lainaus
Nyt pääsemme lähemmäs eettisiä kysymyksiä. Mutta yllätys yllätys, olen tässäkin samaa mieltä kanssasi: Kauneuden ei pitäisi olla ihmisillä valintakriteeri ystäviä valittaessa. Jos ihmiset kuitenkin geneettisistä syistä refleksinomaisesti "ällöävät" tiettyjä ulkonäössä olevia asioita, ovatko nämä ihmiset pahoja? Tässä saatamme olla eri mieltä: Minusta geneettiset refleksit ovat ymmärrettäviä ja hyväksyttäviä; tärkeintä on se, ettei syrji muita ihmisiä tämän ulkonäön perusteella.

Jotta voittaisimme geneettiset ulkonäköön reagointitavat, voimme altistaa itsemme erilaisille ihmisille: Vammaisille, sairaille, vanhoille jne. Tämän avulla pääsemme eroon luontaisista ennakkoluuloistamme ja reagointitavoistamme. Se on eettinen tapa toimia.

Väität omia tuntemuksiasi geneettisiksi reflekseiksi?

On mukavaa, jos olemme mielestäsi samalla kannalla. En kuitenkaan haluaisi, että kukaan jäisi siihen käsitykseen, että mielestäni olisi oikein käyttää toisia ihmisiä hyväkseen altistuakseen heidän väitetylle rumuudelleen. Minusta jokainen ihminen tulisi kohdata ihmisenä eikä välineenä jonkin asian saavuttamiseen (muistaakseni lainaan tässä Kantin ajatusta).

Kun tässä nyt kauneusleikkauksista puhutaan niin... Tuskin vihjaat, että kauneusleikkauksen avulla mielestäsi ruma ihminen voisi päästä olemasta sinunlaistesi väline niin sanotussa itsensä kehittämisessä? Kas kun minusta sillä, joka ei pysty mielestään rumaa ihmistä näkemään tämän ihmisyyden kautta, on ongelma, ei sillä, joka on jonkun mielestä ruma. 
« Viimeksi muokattu: 04.10.04. klo 08:58:02 kirjoittanut Kaino »
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Näkökulman arkisto  »  Näkökulma  »  Kamari  »  Aihe: Kauneusleikkaukset
Siirry: