Näkökulma
Uutiset: Tämä foorumi on arkistoitu. Uusi keskustelualue löytyy täältä: http://nakokulma.net
* Etusivu | Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy | Uusi Näkökulma
Näkökulman arkisto  »  Näkökulma  »  Kamari  »  Aihe: Nenäleikkaus
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Nenäleikkaus  (Luettu 3374 kertaa)
« : 22.04.05. klo 17:10:25 »

Kävin nenäleikkauksessa ja olen erittäin pettynyt. Kirurgi kysyi vielä tuntia ennen leikkausta, että "Mitäs tälle pitäisi sitten tehdä?" Olin käynyt röntgenissä ja kolme kertaa kuvattavana, ja minun piti nähdä tietokoneelta kuva "leikatusta" nenästä etukäteen.

Kirurgi sanoi aina, että "Kyllä sinä ne näet, ja se onkin tärkeää, jotta meillä olisi yhteisymmärrys asiasta". Kuvien katsomista siirrettiin leikkausaamuun, mutta leikkausaamuna minulle sanottiin, että "kukaan ei ole ehtinyt laittamaan niitä koneelle, mutta leikkaus voidaan silti tehdä tänään". Kaikesta huolimatta luotin kirurgin ammattitaitoon ja siihen, että olin saanut toiveeni ymmärretyksi.

Viikko leikkauksen jälkeen, kun paketit otettiin pois, minulta meinasi tulla itku. Nenäni ei ollut muuttunut milliäkään mihinkään suuntaan. Maksoin lähes 7 000 euroa turhasta, ja nenä on samanlainen kuin ennen leikkausta.

Negatiivisia asioita ovat sierainten välisen alueen epämuotoisuus, liikkuvat osat sierainten välissä (esim. niistäessä osat loksahtavat pois paikaltaan ja ne täytyy napsauttaa takaisin, mutta ei tee kipeää) sekä huomattavan suuri ja näkyvä arpi.

Arven näkyminen häiritsee jo siinä mielessä, ettei operaatiosta jää epäselvyyttä, jos nenää katsoo läheltä. Sain kirurgilta todella tylyä kohtelua, eikä lopputuloskaan ollut sitä mitä piti. Leikkauspäivänä tuli kieltämättä sellainen tunne, että kirurgin mielessä liikkui ajatus, että "leikkaanpa tuon nokan pikaisesti ennen ruokatuntia".
Jack Honest
Vieras
« Vastaus #1 : 22.04.05. klo 18:11:22 »

Minäkin kävin kerran lääkärissä nenäasian takia. Oli mennyt vinoon Kisiksellä kesken shomen uchi -treenien. Tohtori käski pistää silmät kiinni ja tempaisi jollain lekalla nokan suoremmaksi. Tulos näkyy pärstäkkeessä. Lisenssivakuutus maksoi viulut.
Eiskis
Vieras
« Vastaus #2 : 22.04.05. klo 21:01:28 »

Kävin nenäleikkauksessa ja olen erittäin pettynyt. Kirurgi kysyi vi...

Ilmeisesti kävit yksityispraktiikalla? Sillä puolella lääkäreiltä on lupa odottaa paitsi kunnon ammattitaitoa, myös motivaatiota (huikea palkka). Ei tässä nyt missään Jenkkilässä olla, mutta luulisi nyt tuollaisesta tapauksesta hiukan kipurahoja heltyvän, jos sitä tänne tulit kysymään.

Ikävä juttu. Tässä vaiheessa minun taitaa olla parempi olla sanomatta sen enempiä mielipiteitä kauneusleikkauksista ja niissä kävijöistä (sain sellaisen käsityksen, että tässä on juuri kauneusleikkauksesta kyse).
Amie
Vieras
« Vastaus #3 : 23.04.05. klo 11:12:15 »

Olemme me näistäkin asioista täällä keskustelleet.
http://nakokulma.net/arkisto/index.php?topic=3575.0
Karman viestinkin muistelen nähneeni jo joillakin palstoilla. Mitä sinä itseasiassa oikein haluat sanoa? Oletan, että olet reklamoinut oikeutetun pettymyksesi suoraan palvelun tarjoajalle?

A.
« Viimeksi muokattu: 23.04.05. klo 11:19:35 kirjoittanut Amie »
Pönni
Vieras
« Vastaus #4 : 23.04.05. klo 17:54:49 »

Joo ... kyllähän se on niin, että foorumilla, jossa teemana ovat m. yhteiskunnalliset asiat politiikkoineen sun muineen, lienee aika turhanpäiväistä etsiä valitustietä ja jotakin... mitälie sille, että on turvautunut sen yksityispalvelusysteemin tuoteeseen, josta voi vastata vain vakuutus, jos on ostettuna vakuutus. Ei niitä kait yhteiskunnan verorahoista korvata, tai siis ... käytännössä kuitenkin on niin, että julkisen sektorin terveydenhuollossa todellakin korjaillaan aikapaljonkin yksityisklinikoiden virheitä.
Joo... jos joku praktiikka on tyrinyt ja asiakkaalla ei ole varaa enempään kun se on niin helevetin kallista, niin eihän sitä voi sairasta ihmistä heitteille jättää, eihän toki.

Vastahan sitä uutisoitiin sekin, että nyt kun on tulossa joku lakiuudistus siitä, etteivät lääkärit voikkaan enään surutta rahastaa julkisen terveydenhuollon kautta niin, että käyttävät julkisessa omistuksessa olevaa kiinteistöä, instrumenttejä, koko sitä kapasiteettia jopa hoitajien palveluita... niin ovatpas sitä ennen hoksanneet kahmia ykityispotilastilauksia ajanvaraukset täyteen kun on viimeinen mahdollisuus rahastaa kaikki liikuva pois veromarkoista.

Saavat palkkaakin ihan huikeasti.

Tuskin tässä nyt ollaan arvostelemassa sitä, etteikö lääkärin ammattiin tarvittava koulutus ole työläs ja kallis ...
Paljonko se mahtaa maksaa ? Ja kenen toimesta sitä annetaan, jonkun yksityistahonko?

Joku roti sitä pitäisi olla joidenkin rohmuamisessa ihmisten hädänalaisella tilalla. Sairailtahan sitä on hyvä kupata kun ihmisillä on terveys ja joskus koko elämä pelissä. Hyi saatana!

Karmalle... jos se nokka toimii, eikä ole kipuja, tai haittaa, niin ota se sellaisena: Kyllä Siperia opettaa juttuna. Elämä nyt on kallista, ei sille mitään mahda. Zemppiä vaan sinulle. Sattuuhan noita kaikille mokia.

Lis:
http://193.209.217.5/in/internet/suomi/suomi.nsf/NET/040703093258EH

Tuommoisen löysin, mahtaako sieltä löytyä Karmalle mitään helppiä?

« Viimeksi muokattu: 23.04.05. klo 17:57:20 kirjoittanut Pönni »
Amie
Vieras
« Vastaus #5 : 24.04.05. klo 09:34:35 »

Itseasiassa olin kiinnostunut siitä mikä karman yhteiskunnallinen agenda tässä on. Bongasin hänen artikkelinsa nimittäin silikonitieto.netistä joka puolestaan keskittyy lähes pelkästään kauhuesimerkein varoittamaan : älä tee sitä.
Entäs kuluttajan oma vastuu? Operaatio on operaatio ja se sisältää aina riskinsä. Epäsuhta unelmien (elämä alkaa kauneusleikkauksen jälkeen) ja worst-case-todellisuuden välillä aiheuttaa alalla jatkuvasti törmäyksiä.

A.
Pönni
Vieras
« Vastaus #6 : 24.04.05. klo 11:02:26 »

Onneksi minulla on käynyt lasaretissa aina hyvin. Synnytyksessäkin siäsltäni löytyi ihan sitä mitä pitikin, vaikka sitä ei sinne ihan sellaisenaan ollut pantu...

Oli yht. kun. sairaala, ja prosessissa oli mukana koko ajan, ihan melki siitä panemisesta lähtien yhteiskunnallinen NEUVOLA ...

Koskakohan neuvolaa aletaan kilpailuttaa, sitoa vakuutusmaksuihin, koska lapsia alkaa mystisesti kadota, tai ei löydykkään sisikalusita sitä, minkä aihiot sinne on pantu.

Jos tuleekin vain silikonirolloja; tarjousvauvoja ja delux oikeita, geenimanipuloituja rotuopillisesti aitoja... ? Hmm... ?

perunamuusa
Vieras
« Vastaus #7 : 24.04.05. klo 12:12:29 »

Jos tuleekin vain silikonirolloja; tarjousvauvoja ja delux oikeita, geenimanipuloituja rotuopillisesti aitoja... ? Hmm... ?

Omalle jälkikasvulleni olen sanonut että ilotkaa, sillä te olette todennäköisesti viimeisiä luomusukupolvia. Kun geenit on kerran kartoitettu, niiden hyväksikäyttöön on enää pikku hypähdys.

Toisaalta kuka meistä näkkijöistäkään on enää täysluomu? Lähes jokaisella on metallia siellä ja amalgaamia täällä, vipstaakkeleita ja vempeleitä silmälaseista kuulolaitteisiin ja kierukkaan. Pian piilolasitkin sijoitetaan silmän sisään (oi herra, suo sen ajan koittavan pian, anelee superlikinäköinen pikku palvelijasi) ja pienenpienet nanorobotit kuljeskekevat verisuonistossa suorittamassa kunnostus-ja ylläpitotehtäviä.

Nenäleikkauksesta: p**** juttu. Omavastuu tietysti on olemassa ja unelmat vs. todellisuus -dilemma ei välttämättä kauneusleikkauksilla kohene, mutta jos kyseessä on suoranainen hoitovirhe keskellä naamataulua, ei se varmaan naurata.
tarhapöllö
Vieras
« Vastaus #8 : 01.05.05. klo 13:56:07 »

[offtopic]

Pian piilolasitkin sijoitetaan silmän sisään (oi herra, suo sen ajan koittavan pian, anelee superlikinäköinen pikku palvelijasi)

Onhan nytkin jo käytössä Laser-leikkaukset. Niissä ei tarvita erillisiä linssejä silmän sisään, vaan muokataan sarveiskalvo sopivan muotoiseksi. Ainakin itse olen ollut varsin tyytyväinen tulokseen. Joku raja kai tuolla korjauksella on starkkuuden suhteen. Lopputulokseen sisältyy enemmän epävarmuutta suurissa korjauksissa, Olen myös kuullut, että ainakin koemielessä on tehty onnistuneita leikkauksia, jossa jonkinlainen linssi on asennettu sarveiskalvon alle.
« Viimeksi muokattu: 01.05.05. klo 16:05:02 kirjoittanut tarhapöllö »
Finney
Vieras
« Vastaus #9 : 03.05.05. klo 23:48:24 »

Olen itse käynyt nenän parannusleikkauksessa murtuman takia kaksi kertaa. Itse asiassa en osaa sanoa olisiko nenä parempi ilman leikkauksia. Ekalla kerralla toimenpiteen teki tavallinen lääkäri ja homma ei oikein mennyt niin kuin olisi pitänyt. Nenän sisälle laitettu palanen jäi osittain irtonaiseksi. Toisella kerralla kävin oikealla plastiikkakirurgilla sillä seurauksella, että nenä muuttui jonkin verran toispuoleiseksi, mutta ei kokonaisuudessaan huonommaksi - ehkäpä jopa pikkuisen paremmaksi.

Mun mielestä on törkeetä, jos plastiikkakirurgit tekevät tuollaisia operaatioita puoli huolimattomasti niin, että ei edes tiedetä, mitä asiakas tahtoo. Ulkonäkö on niin tavattoman herkkä alue ihmisen itsetunnossa, että sillä alueella lääkärin pitää olla äärimmäisen vakavissaan plastiikkakirugista toimenpidettä tehtäessä.

Mun mielestä aloituksen tekijällä voisi olla mahdollisuuksia saada apua julkisen terveydenhuollon piiristä, jos kerran nenässä ei osat pysy paikoillaan. Tosin en tiedä mistä tarkalleen on kyse, enkä varmasti osaa sanoa, mutta kannattaisi käydä näyttämässä jollekin lääkärille.   
Eilakaisla
Vieras
« Vastaus #10 : 06.06.05. klo 14:44:41 »

Olen ollut leikkaussalissa työharjoittelussa ja valitettavasti homma menee niin, että tehdään kiireellä jotta kirurgi pääsee aikaisin kotiin. Et ole siellä kuin yksi asiakas tuhansien joukossa ja jos joku menee pieleen ajatellaan, että tehdäänpä toisin seuraavan kanssa. Yhden ihmisen ongelmia ei murehdita.

Yksityisellä luulisi tyytyväisyyden olevan paljon tärkeämpää.
Mikko L
Vieras
« Vastaus #11 : 07.06.05. klo 11:45:40 »

Kyllä tosta melkein oikeusjutun voisi nostaa.
piir2
Vieras
« Vastaus #12 : 15.06.05. klo 10:48:17 »

... Pian piilolasitkin sijoitetaan silmän sisään...

Allekirjoittaneella laitettiin moinen onnettomuuskaihin hävittämää näkökykyä korjaamaan kymmenisen vuotta sitten, joten eipä tuo tulevaisuuden juttuja ole. Tosinhan kyseessä ei ollut oman linssin kehnoutta korjaava toimenpide, vaan samentuneen tilalle laitettu kyborgiosa.

Eikä moista kannata lähteä kokeilemaan, kovin epätarkaa on niiden linssein vahvuuksien arvelu ja joudut käyttämään klaseja sen täydentämiseksi. Piilolinssi ei enää samaan silmään sovi. Lisäksi tuosta puuttuu oman alkuperäisen linssin tarkennuskyky, saman tarkennuksen täytyy käydä lähelle ja kauas(tosin välillä tuntuu, että onkin tarkennus koko ajan sekä lähelle että kauas).

Kuten joku taisi aiemmin jo sanoakkin tuo laserleikkaus taitaa nykyisin olla aika hyvä vaihtoehto, tarkkakin peräti. Mutta muistelen kuulleeni ettei silläkään operoituihin silmiin välttämättä voi pistää piilolinssejä jos tarkkuus ei olekkaan täydellinen.

Venäjällä tekevät/tekivät näökorjausleikkauksia viilelemällä pieniä viiltoja silmän pintaan. Arpikudos sitten käänsi ja väänsi valon taittumista sen verran että näköhermoihin päätyvä tulos olisi selkeämpi. Tuohon aikaan kun minun operaationi tehtiin, oli jopa vähintään tasoissa tuloksilla mitaten juuri käyttöön tulleen laserleikkauksen kanssa.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Näkökulman arkisto  »  Näkökulma  »  Kamari  »  Aihe: Nenäleikkaus
Siirry: