Nuorempana olin materialisti mielenfilosofian suhteen, mutta olen sittemmin muuttanut mieltäni (pun not intended). Enää en usko mieleni olevan pelkkää ainetta, koska kaikkein varmin tieto mikä minulla on, on introspektiivinen varmuus siitä, että koen asioita tavalla, joka ei ole pelkälle materiaaliselle systeemille mahdollista. Tämä on jotain Descartesin cogito-oivallukseen verrattavaa, mutta itse lisäisin siihen vielä jotain tyyliin "siis olen jotain muuta kuin materiaa." Mielenkiintoista on se, että tuo varmuus minulla on ollut aina, myös materialistiaikoinani, mutta tuolloin pidin introspektiivistä varmuuttani illuusiona.
Olen aika paljon pohtinut mahdollisuutta, että mieleni ei-materiaalinen komponentti olisi pelkästään kokeva, ja kaikki pohtiminen ja toiminta olisi materiaalisten aivojen tekosia. Tämä olisi sikäli perusteltu vaihtoehto, että se selittäisi sen, miksi aivoja vaurioittamalla voidaan ihmiselle aiheuttaa erilaisia kognitiivisia haittoja, sekä sen, miksi erilaiset kemikaalit vaikuttavat kognitioon. Siitä, että aivoihin vaikuttamalla voidaan vaikuttaa kognitioon, jokainen voi vakuuttua yksinkertaisesti juomalla itsensä humalaan.
Edellisessä kappaleessa kuvailtua näkemystä vastaan sotii kuitenkin se, että olen muodostanut intuitiivisen varmuuden siitä, että olen enemmän kuin materiaa, ja katson, että se, että olen enemmän kuin materiaa, on _aiheuttanut_ uskomukseni kyseiseen asiaan. Näin ollen ei-materiaalisesta mielestä pitää jollain tavoin kulkeutua kausaaliyhteys materiaalisiin aivoihini (vaikkapa siksi, että kykenen kirjoittamaan tämän tekstin.) Jos kyseistä yhteyttä ei olisi, aivoni olisivat muodostaneet uskomuksen, että olen enemmän kuin materiaa, ja se osuisi oikeaan pelkästään sattumalta, mikä ei minusta vaikuta uskottavalta.
(Kyseinen sattuma-argumentti puree nähdäkseni myös parallelismiin. Jos mieli ja materia eivät ole missään vuorovaikutussuhteessa, materiaalisen tietojenkäsittelyapparaatin johtopäätös, että henkeä on olemassa, on piintynyt, perusteeton käsitys, joka osuu oikeaan vain sattumalta.)
Näin ollen vaikuttaakin siltä, että ainoa minulle mahdollinen mielenfilosofia on karteesiolainen dualismi. Ei kuitenkaan aivan klassisena versiona, koska joudun myöntämään sen tosiasian, että aivoihin vaikuttamalla voidaan vaikuttaa kognitioon. Tästä seuraa se, että kaikki osat siitä, mitä perinteisesti on pidetty mielenä, joihin voidaan vaikuttaa esimerkiksi juomalla itsensä humalaan, ovat itse asiassa aivoissa, ja ei-materiaalisen mielen rooli jää aika pieneksi. Odotan innokkaasti aivotutkimuksen kehittymistä niin nähdään, olenko oikeassa.
Vapaaseen tahtoon en ole vielä alkanut uskomaan. Tämä johtuu siitä, että en pysty hahmottamaan muunlaisia tapahtumia kuin satunnaisia sekä syy-seuraussuhteiden aiheuttamia, riippumatta siitä, tapahtuvatko ne materiassa vai mielessä. Koska vapaa tahto ei ole kumpaakaan edellämainituista, eikä myöskään niiden yhdistelmä, vaikuttaa vapaan tahdon käsite minusta niin huonosti muotoillulta, ettei sillä voi olla vastinetta todellisuudessa.