Tein Facebook-tunnuksen joskus viime vuonna, mutta hukkasin salasanan. Huomasin, ettei Facebook ei ole minua varten. Se on sosiaalinen media, ja siellä pitäisi olla omalla nimellä. Mutta jos ei ole ihmissuhteita todellisessa elämässä, ei tietokone ja internet tätä asiaa miksikään muuta.
Facebook-kuvioon kai pääsee jotenkin sisälle myös piirien ulkopuolella oleva, jos liittyy johonkin sellaiseen ryhmään, johon houtellaan ihmisiä. Halla-aho ja Ellilä ovat aktiivisia Facebookissa, ja Halla-aho taitaa blogisssaan houkutella jäseneksi - vai kaveriksi. Mutta tuollaisiin ryhmiin liittyminen omalla nimellä - sorry vaan, tulevat vanhat muistot Supon kuulusteluineen ja pidätyksineen mieleen. Kumpikin Facebook-isäntä on tuomittu oikeudessa. Jos joku vanha tuttu näkisi minun nimeni tuollaisissa ympyröissä, siitä voisi syntyä väärinkäsityksiä.
Tällä hetkellä tuntuu, että kaikilla niillä foorumeilla, joilla käyn kurkistelemasa, on hiljaista. Ainoa asia, mistä keskustellaan on maahanmuutto ja ulkomaalaiset. Olen kyllästynyt tämän aiheen jatkuvaan jauhamiseen. Haluaisin kirjoitella ihmisten kanssa valokuvaamisesta ja videokuvaamisesta ja tarinoiden kirjoittamisesta ja erilaisista luovista asioita. Tai mistä tahansa asioista, mutta ei maahanmuutosta eikä maahanmuuttokriittisistä ja maahanmuuttokriittiskriittisistä. Ehkä joskus näistäkin aiheista, mutta ei aina.