Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjoittaja Aihe: Nikola Tesla, nero josta ollaan oltu hiljaa?  (Luettu 521 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Dainichi

• Poissa Poissa
  • Kieli oppi poliisien arkki vihollinen
Nikola Tesla, nero josta ollaan oltu hiljaa?
« : 08.02.10 - klo:02:03 »
Törmäsin Nikola Teslaan tänään sattumalta, surffatessani videoita.

Eipä tyypistä pahemmin ole puhuttu pahemmin ainakaan minun kouluissani tai julkisuudessa. Aikaansa edellä oleva nero, paljon keksintöjä, high-techiä joiden sovelluksia varmaan riittää salaisten armeijoiden varastoissa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

Videostream täällä, myös ladattavissa.

http://video.google.com/videoplay?docid=-9077214414651731007#docid=2188562935002257117
Kirjattu
Do not reach the stars, rather shine like star :)

Gingston

• Poissa Poissa
  • Kädet ylös!
Vs: Nikola Tesla, nero josta ollaan oltu hiljaa?
« Vastaus #1 : 08.02.10 - klo:13:11 »
Nikola Teslan ajatus oli myös se että sähkö voisi lähettää ilman halki, jota sitte jokainen voisi ottaa vastaan jollain laitteella ilmaiseksi, samaan tapaa kuin radiotakin kuunnellaan. Nikola Teslaan tutuistin ensimmäisen kerran pelissä Red Alert, jossa Tesla nimisellä laitteella voitiin syöstä sähköä riittävän lähelle tulleisiin vihollisiin.
Kirjattu
___(Y) (Y) ____
__(-.- )( -.-) ___
(")("))cc((")(")

Ihmenuorukainen

• Vieras
« Vastaus #2 : 08.02.10 - klo:13:38 »
Mä oon käsittäny että Tesla kuuluis Mengelen ja Wilhelm Reichin kanssa samaan sarjaan, eli ns. hullujen tiedemiesten kategoriaan.

Reich (alunperin psykoanalyytikko) mm. keksi orgonienergian, ilmaisen voimanlähteen. Tästä näkökulmasta on täysin käsittämätöntä että Fortum ja muut energiamaailman jättiläiset satsaavat vielä esim. hiili- tai ydinvoimaan!
Kirjattu

...

• Deep Peace
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 08.02.10 - klo:13:50 »
Kuka tiedemies, kirjailija tai taiteilija ei olis hullu?

Siihen on muuten syy miksi noi vetää lähes järjestäen hulluiksi.
Kirjattu
"Time waits for no one
No holy saviour came again
It's here now, my old friend
And it's time to go home...
Back to the stars"

Dainichi

• Poissa Poissa
  • Kieli oppi poliisien arkki vihollinen
« Vastaus #4 : 08.02.10 - klo:21:22 »
Mä oon käsittäny että Tesla kuuluis Mengelen ja Wilhelm Reichin kanssa samaan sarjaan, eli ns. hullujen tiedemiesten kategoriaan.

Reich (alunperin psykoanalyytikko) mm. keksi orgonienergian, ilmaisen voimanlähteen. Tästä näkökulmasta on täysin käsittämätöntä että Fortum ja muut energiamaailman jättiläiset satsaavat vielä esim. hiili- tai ydinvoimaan!

Ei oikeastaan...enemmänkin nero, oli aikaansa edellä monissa jutuissa joita sovelletaan vasta nyt.
Kirjattu
Do not reach the stars, rather shine like star :)

vihreäkaupunki

• Poissa Poissa
    • Hipit.fi
« Vastaus #5 : 09.02.10 - klo:20:59 »
Olen monesti törmännyt Teslaan, vertaisin häntä fysiikan kaavoihin. Vaikka todella tunnettu Einsteinin kaava on E=mc^2, kaavaa F=ma en usko monen tietävän jollei ole opiskellut fysiikkaa. Mielestäni F=ma on myös hyvin merkittävä, mutta jokin tieto ei aina yleistietoon asti painaudu :) Tesla on varmaan henkilönä myös tällainen, joka on todellakin yksi niistä neroista joita ei (kai) yleisesti tiedetä.
Kirjattu
www.hipit.fi - Kukkaisvoimaa roimaa!

Ihmenuorukainen

• Vieras
« Vastaus #6 : 09.02.10 - klo:23:08 »
Olen monesti törmännyt Teslaan, vertaisin häntä fysiikan kaavoihin. Vaikka todella tunnettu Einsteinin kaava on E=mc^2, kaavaa F=ma en usko monen tietävän jollei ole opiskellut fysiikkaa. Mielestäni F=ma on myös hyvin merkittävä, mutta jokin tieto ei aina yleistietoon asti painaudu :) Tesla on varmaan henkilönä myös tällainen, joka on todellakin yksi niistä neroista joita ei (kai) yleisesti tiedetä.

Se on mielestäni ihan sama filosofian piirissä, moni erittäin merkittävä ajattelija nyt vaan jää syrjään. Toisin kuin pakko-oireinen Tesla, Einstein rakensi kaikesta päätellen omaa julkisuuskuvaansa aivan tietoisesti - ja taitavasti tämän tekikin. Salvador Daliin verrattava populisti?

No mutta kyllä Tesla mielestäni hullujen tiedemiesten kategoriaan mahtuu - mies joka pelkäsi koruihin pukeutuneita naisia ja kohteli erästä puluistaan vaimonaan... Eikös noista keksinnöistäkin osa ole hieman, hmm sanoisinko...
Kirjattu

mks

• Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 10.02.10 - klo:12:18 »

Jokin tässä keskustelussa ihmetyttää.

Ei Nikola Tesla mikään tuntematon suuruus ole. Mm Wikipedia kirjoittaa:

"Nikola Tesla (serb. Никола Тесла; 9./10. heinäkuuta 1856 – 7. tammikuuta 1943) oli amerikanserbialainen[1] fyysikko ja keksijä. Häntä pidetään nykyään yhtenä suurimmista keksijöistä nykyhistoriassa. Hän keksi muun muassa vaihtovirran, monivaihejärjestelmän ja induktiomoottorin, jotka ovat keskeisiä nykyaikaisessa sähköenergian jakelussa ja käytössä. Hän keksi myös teslamuuntajan ja radion.

Tesla on myös yksi radion tekniikan varhaisista kehittäjistä. Myöhemmin hänelle myönnettiin siitä patentti. Hänen mukaansa on nimetty magneettivuon tiheyden yksikkö tesla ja automerkki Tesla Motors."

Toisaalta sellaisessa maailmassa, jossa Einsteinin E=mc^2 on "tunnetumpi" kuin  Newtonin F=ma, Tesla saatta olla jonkin verran tuntematon suuruus. Siis niille, joille suhteellisuusteoria on "tunnetumpi" kuin mekaniikan toinen peruslaki. ;-)))

mks
Kirjattu