Pomo varmaankin näkee asian niin että unelmista luovutaan sen vuoksi ettei sattuisi niin paljon jos haaveet sitten sattuvatkin kaatumaan, olettaisin?
Itse ainakin käsitän sen näin. Ensinnäkin elämänjanon sammuttaminen on itsessään hieman negatiivinen termi, ja toisekseen ainakin minulle tulee väkisellä mielikuva siitä, että elämänjanonsa sammuttanut ihminen on passiivinen. Kirjoituksistasi päätellen, Brio, asia ei sinun kohdallasi näin ole, mutta puhunkin tässä nyt omasta mielipiteestäni ja näkökulmastani. Älä siis ota itseesi sanoistani.
Kannatan itse samoja perusarvoja kuin mitä Brio mainitsi aloituspostissaan - rakkautta ja velvollisuuksien hoitamista. Sen lisäksi olen kuitenkin vakaasti sitä mieltä että elämästä saa ja pitää myös nauttiakin. Maailma on kaunis! Ihmisetkin ovat kauniita! Nautinnot kuuluvat elämään, eikä niitä tarvitse aina heittää siihen toiseen ääripäähän ja heittäytyä sietämättömäksi hedonistiksi.
Tämän lisäksi mielestäni tärkeää on intohimo - intohimo asioihin, ihmisiin ja tekemisiin joita rakastat. Intohimoon - tai elämänjanoon, ehkäpä - kuuluu mielestäni myös tulevaisuuden suunnittelu/unelmointi/haaveilu, miten sitä nyt haluaakaan nimittää. Minun mielestäni ihminen jolla ei ole haaveita, ei tavoitteita, on kovin tyhjä ja persoonaton. Itselleni ainakin tulee sellainen olo ettei senkaltaisella ihmisellä ole mitään mihin kiinnittyä. Elämässäni on ollut vaiheita kun elämänjanoa ei ole ollut, ja silloin on nimenomaan tuntunut siltä ettei unelmia ole, ei toiveita, ei mitään mihin kiinnittyä.
Elämänasenteita on kovin monia erilaisia, ja näkökulmat ja asioiden kokemistavat vaihtelevat kuitenkin aina niin paljon ettei oikein voi sanoa millainen olisi oikea ja millainen väärä elämänasenne, pointtina/mittakaavana pitäisin sitä mikä tuntuu omasta itsestä hyvältä.